3328. tyttöjen rinnat

Moikka!
Mä oon 15-vuotias tyttö ja mua mietityttää mun rinnat. Ne on ihan normaali kokoset ja sillee, mutta niissä on raskausarpien tapaisia arpia. En ole kuitenkaan ollut raskaana koskaa ja arvet häiritsevät minua varsinkin nyt kesällä kun ne ovat todella selkeät. Arpia on vain rintojen ns. "sisä puolella". Osaisittekohan auttaa minua ja kertoa mistä arvet johtuvat?

Rintojen ihon venymisestä

Heippa, kiitos kysymyksestäsi.

Kertomasi perustella, puhut ihon venymiseen liittyvistä jäljistä, joita voidaan kutsua myös raskausarviksi. Nimestään huolimatta, näitä jälkiä on miltei kaikilla nuorilla tai aikuisilla, jossain vaiheessa. Ne voivat tulla miltei mihin päin kehoa tahansa ja usein juuri sinne, mihin kertyy paljon rasvaa kuten rinnat, lanteet, reidet, vatsa ja pakarat. Myös lihasten nopea kasvu voi aiheuttaa näitä juova-arpia.

Joillain ihmisillä ihotyyppi ei ole joustava ja siksi arpia voi tulla helpommin. Joillakin perusrasvaus auttaa, mutta ei kaikilla. Ihosta huolehtiminen on muutenkin tärkeää, eli kosteusvoiteen käyttö on ihan suositeltavaa.

Hyvät ja tukea antavat rintaliivit ovat myös tärkeät, mutta ne eivät estä raskausarpien muodostumista. Mitään nopeaa ratkaisua arpien vaalenemiseen ei ole, vaan nämä venymisarvet vaalenevat ja ohenevat ajan myötä. Niin käy todennäköisesti myös sinullekin.

Markkinoilla on useita voiteita, joiden väitetään häivyttävän arvet, mutta luotettavia testituloksia ei ole.