4103. Terska

Esinahkani alla on lähes päivittäin valkoista/vaaleankeltaista töhnää, joka ei lähde helposti pois, kovasta yrityksestä huolimatta. Kun vedän esinahkani taakse, näky on varsin kuvottava. Haluaisin tietää, mitä tämä mönjä on, kuinka siitä pääsee helposti eroon vai onko minulla joku tulehdus/sairaus?

Esinahkalle päivittäiset vesipesut

Hei!

Esinahan alle kertyy kehon eritteitä ja kuollutta ihosolukkoa, joka on tavallisesti vaaleaa. Se kannattaa pestä pois lämpimällä vedellä kerran tai kaksi päivässä tulehdusten välttämiseksi. Pesuun/ puhdistukseen riittää esinahan vetäminen siihen saakka, mihin se helposti liikkuu. Saippuan käyttö ei ole tarpeellista eikä suositeltavaa limakalvon ärsyyntymisen vuoksi.

Penis tarvitsee myös tuuletusta eli erityisesti öisin kannattaa käyttää löysiä pyjamahousuja tai ilman housuja jotta ilma kiertää eikä penis ole hautumassa housuissa jatkuvasti.

Tulehduksen merkkejä voivat olla eritteen paha haju ja kipu tai kirvely terskassa. Jos eritteen määrä kasvaa säännöllisestä vesipesusta huolimatta tai tunnet epämääräistä kipua tai kirvelyä peniksessä, on syytä käydä lääkärillä tarkistuttamassa tilanne ja saada tarvittaessa tulehdukseen lääkkeet ja hoito-ohjeet.

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija6 – 20.6.2018