3916. Sukupuolitautitesti suuseksiä varten?

Hei,

haluaisin harrastaa suuseksiä tyttöystäväni kanssa. Olemme olleet aiemmin yhdynnässä, mutta emme harrastaneet suuseksiä.

Luin että ihminen voi saada eri sukupuolitauteja suuhun kuin alapäähän. Mitkä lisätestit kannattaisi ottaa ennen suuseksin harrastamista?

Kiitos!

Seksitaudit voivat tarttua myös suuseksistä

Hei! Kiitos tärkeästä kysymyksestä! Olet oikeassa, suuseksin välityksellä voi myös saada ja tartuttaa seksitaudin. Kyseessä on samat taudit kuin muidenkin suojaamattomien seksitilanteiden välityksellä mahdollisesti leviävät taudit. Suuseksissä voi suojautua esim. Kondomilla.

Kondomin voi laittaa penikseen suuseksin ajaksi. Kondomista voi tehdä myös suuseksisuojan, leikkaamalla ensin spermasäiliö pois, eli kondomin päässä oleva pussi pois. Tämän jälkeen kondomi halkaistaan keskeltä auki, ja se asetetaan vulvan päälle jolloin suuseksi tehdään suojan läpi. Joistakin apteekeista voi myös ostaa ns. nuolemissuojan eli suuseksiliinan. Olette oikeassa siinä, että suojautuminen on tärkeää myös suuseksissä.

Kerroit, että yhdyntöjä teillä on ollut aiemmin. Jos suojaamatonta seksiä on ollut, kaikki samat testit on hyvä olla tehtynä ennen suojaamatonta suuseksiä kuin emätin- tai anaaliyhdyntääkin. Nielusta otettavaia näytteitä ei tarvitse ottaa, jos suuseksiä ei ole ollut.

Voit lukea lisää seksitaudeista ja niiden testauksesta sivuiltamme Nuoret-Ehkäisy- Seksitaudit.

On hienoa, että mietit seksitautien leviämisen mahdollisuutta ennen suuseksiä! Se tarkoittaa, että arvostat itseäsi ja kumppaniasi!

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija6 – 8.1.2018