3819. Siittiöt

Kuolevatko siittiöt heti kun osuvat viileään veteen?
Onko pöntön vesi tarpeeksi viileää että siittiöt kuolevat?
Että menettää heti toimintakykynsä?
Ei ole enää raskautumis mahdollisuutta niistä siittiöistä?

Raskaus ei ala vessanpytyn kautta

Hei, kysyt siittiöistä ja niiden eliniästä. Ihan jokaiseen kysymykseesi en osaa vastata. En esimerkiksi tiedä, kuinka kylmää veden pitää olla, että se tappaisi siittiöt.

Kysymystesi perusteella, sinulla on siemennesteeseen ja raskauteen liittyviä pelkoja ja huolia. Sinulle parasta apua olisikin se, että juttelisit näistä asioista suoraan työntekijämme kanssa neuvontachatissa. Jos olet alle 20 vuotias poika, voit myös soittaa Poikien Puhelimeen. Se on ilmainen ja nimetön puhelinpalvelu, joka on auki arkisin klo 13-18 numerossa 0800-94884. Myös chattimme palvelevat tällaisissa teemoissa.

Pääsääntöisesti raskaus alkaa yhdyntäseksissä. Eli, jos peniksestä pääsee siemennestettä emättimeen eikä käytössä ole ollut raskaudenehkäisyä kuten kondomia.

Kehon ulkopuolella siittiöt eivät elä kovinkaan pitkään. Syy tälle on se, että ne ovat kovin herkkiä kylmälle sekä hapelle. Jos olisi tilanne, jossa vessanpytyllä on itsetyydytetty ja spermaa on päätynyt vessanpönttöön tai vaikka istuimelle, eivät siittiöt hyppää tai ponnista vessanpytystä tai sen vedestä emättimeen. Koska asia selvästi huolettaa sinua, tule palveluihimme. Raskauden alkamisesta voit lukea lisää Nuorten Nettisivuilta osiosta Ehkäisy > raskauden alkaminen.

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija 4 – 7.9.2017