2626. seksi ja sukupuoli-identiteetti

Hei.

Olen 19 vuotias bi mies. Olen juuri eronnut 2 vuotta kestäneestä parisuhteesta. Yksi syy tähän oli minun haluttomuus. Tai ei niinkään haluttomuus vaan seksistä kieltäytyminen. Minulla on nimittäin ollut jo yli kuuden kuukauden ajan siten että kaikenlainen erotiikan tai seksin ajatteleminenkin aiheuttaa minulle pahaa oloa. En vaan pysty ajatella mitään seksuaalista ilman että tunnen itseni jotenkin vääräksi tai pahaksi (kirjaimellisesti). Viime aikoina tämä on vaan pahentunut ja jo pelkkä kontakti voi laukaista minussa ikävän olon.

Parisuhteemme oli varsin vakaa. Emme olleet riidoissa ja seksi oli molempien mielestä hyvää. Jouduin vain katkaisemaan kyseisen suhteen koska en vaan enään pystynyt olemaan hänen kanssaan kun pelkkä ajatus toiseen koskemisesta tuntui jotenkin vaan väärältä. En ole ollut ihastunut kehenkään toiseen ja tällä hetkellä parisuhteiden ajatteleminen on vaan ahdistavaa. Haluni eivät ole kuitenkaan vähentyneet mikä aiheuttaa ristiriitaisia tilanteita.

Minulla ei ole ollut minkäänlaisia traumaattisia kokemuksia joten ne eivät ole syynä. Minulla on tosin ollut jo nuoresta asti viha omaa sukupuoltani kohtaan (tässä tarkoitan vihaa sitä faktaa kohtaan että olen mies). En kuitenkaan ole koskaan tuntenut itseäni naiseksi. Eli tunnen olevani mies vaikka en pidä siitä että olen mies. Voiko tämä liittyä asiaan? Minulla on ollut myös satunnaisia masennusaikakausia tähän asiaan liittyen. Jotkut ovat kestäneet viikkoja jotkut useita kuukausia. En ole hakenut apua koska en ole koennut siihen tarvetta.

Se mitä kaipaan on neuvoja. Tätä on jatkunut jo liian pitkään ja en vaan tiedä miten helpottaa tilannetta.

Keskusteluapu ammattilaisen kanssa.

Hei,

Hyvä, että olet lähtenyt hakemaan apua tilanteeseesi. Tämä on niin laaja kysymys, että ei voi antaa tässä tyhjentävää vastausta, vaan tilannetta pitäisi selvittää keskustelun kautta.

On huolestuttavaa, mikäli seksin ajatteleminen tuottaa pahaa oloa tai koet itsesi vääränlaiseksi. Kerrot tämän lisäksi tuntevasi vihaa omaa sukupuoltasi kohtaan. Nämä kertovat, että olisi hyvä hakeutua ammattiauttajan luokse keskustelemaan näistä asioista. Kerrot myös kärsineesi masennuksesta. Nämä asiat voivat hyvinkin liittyä jollakin tasolla yhteen, mutta asia pitäisi selvittää.

Ehdotan seuraavaa. Soita Poikien Puhelimeen 0800-94884 (ilmainen ja anonyymi, auki ma-pe 13-18) tai varaa nettivastaanotto Väestöliiton sivuilta. Kummassakin vastaa ammatillisesti koulutettu henkilö. Tällöin on mahdollista kartoittaa tilanteesi ja vaikka asuinpaikkakuntasi ja mahdollisesti löytää sinulle sopivin ammattiauttajataho.

Älä jää nyt yksin tämän asian kanssa. Olisi tärkeää lähteä pohtimaan tilannettasi rauhassa ja yhdessä esim. seksuaalineuvonnassa. Neuvonnassa voi saada neuvoja, ajatuksia tai näkökulmia tilanteeseesi.