3010. Rinnat!

Oon 15vuotias tyttö ja mun rinnat alko kasvaan joskus kun olin 11(?) mutta sillon mun oikee rinta kasvo paljon nopeemmin. Nyt ne on suht saman kokoset mut oikeeta aristaa paljon enemmän. Esim jos makaan vatsallani oikeeseen rintaan sattuu. Samoin oikea rinnan nännipinta on tummempi. Molempien rintojen nännipinta on vetäytyny sisäänpäin sekä tosi epätasainen ja arka eri kohdista.
Oon ollu hetkittäisesti ihan rintojen kasvusta asti huolissani et jos mulla on joku rintasyöpä ym mutten oo koskaa uskaltanu mennä kysymään keltään.

Sinun kannataa keskustella huolestasi esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

Hei.

Suosittelen, että menet keskustelemaan huolestasi kouluterveydenhoitajan tai -lääkärin kanssa. Toisen henkilön arvio ja tuki helpottaa varmasti huoltasi. Oletko jutellut asiasta vanhemmalle /huoltajalle? Sekin voisi auttaa.

Rintojesi kehitys on todennäköisesti edelleen kesken, mihin tuntemuksesi saattavat liittyä. Myös kuukautiskierron hormonivaihtelut vaikuttavat rintoihin: rinnat voivat aristaa kuukautiskerron vaiheen mukaan. Vaikka kuukautiset eivät olisi vielä alkaneetkaan, niin hormonit vaikuttavat kehossasi silti.

Myös se on tavallista, että rinnat ovat eripariset monella tapaa: niissä voi olla erilaisia tuntemuksia ulkonäöstä ja koosta puhumattakaan. Itse asiassa rinnat eivät ole täysin identtiset kenelläkään. Myös nännien muoto ja väritys ovat yksilölliset.

Rintasyöpä on myös todella harvinainen sairaus ikäiselläsi tytöllä, mutta ymmärrän huolesi siihen liittyen. Sen vuoksi asiasta olisi hyvä keskustella esimerkiksi lääkärin kanssa. Voit varata myös nettivastaanottoajan ja keskustella asiasta työntekijämme kanssa. Voit lukea lisää rintojen kehityksestä nuorten nettisivujemme kohdasta: Murrosikä » Tytön keho » Rinnat. Hauskaa talven jatkoa sinulle!