3712. Rinnat

Moi! Oon 13 vuotias tyttö. Mulla on jo pitkään (noin vuoden) ollut molemmissa rinnoissa kyhmyt. Tiedän että se on normaalia, mutta nyt ne on kasvaneet ainakin kaksinkertaisiksi. Onko se normaalia? Huomasin myös aikaisemmin valkoisissa rintsikoissani oikean rinnan puolella harmahtavan läikän. En kiinnittänyt siihen paljoa huomiota, mutta nyt aikalailla samaan kohtaan on tullut toinen samanlainen läikkä. Onko se vaarallista? Mitä pitäisi tehdä? Kiitos jo vastauksesta etukäteen :)
P.S. murrosiän merkkejä mulla on jo kaikki muut, paitsi kuukautiset eivät ole alkaneet.

Kertomasi mukaan, kaikki on kuten kuuluukin

Hei, kiitos viestistäsi. Pohdit rintojen kehitystä. On aivan totta, että kyhmyt rinnoissa ovat normaaleja ja ne ovat merkkejä rintojen kasvusta ja murrosiän alkamisesta.

Rintojen muodosta riippuen kyhmyt saattavat olla kovinkin kovat. Nämä kyhmyt ovat siis tiivissä muodossa olevaa rintarauhaskudosta, joka kyllä pehmenee ajan myötä, eli siitä asiasta ei tarvitse kantaa huolta. Rinnat voivat tuntua myös aristavilta tai pingottavilta. Pehmeät, mutta tukea antavat rintaliivit voivat helpottaa aristuksentunteita ja ne myös antavat kehittyville rinnoille tukea.

Luethan rintaliivien ostamisesta lisää Nuorten Nettisivuilta: Murrosikä > tytön keho > rinnat. Rintarauhasen kehitykseen voi liittyä myös se, että nännistä tulee vähäistä eritettä. Uskon, että se on kyseessä, kun kerrot "harmahtavasta" läikästä.

Jos sinulla on asiastasi lisäkysymyksiä, voit aina jutella asioistasi terveydenhoitajan kanssa. He ovat juuri sinua varten koulussa ja tietävät paljon nuorten murrosiän kehityksestä. Hienoa, kun etsit vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiisi.

Ohessa on myös erään toisen nuoren kysymys rinnoista.