3918. Poika19

sain suuseksiä naiselta jolla on genitaaliherpes ja hän sanoi tästä heti suuseksin aikana että mahd yhdynnässä pitäisi käyttää kondomia. Emme edenneet yhdyntään ollenkaan joten miten tod näk. On että olisin saanut tartunnan tästä suuseksistä sillä oireita ei ole ollut ja 2 päivää tapahtuneesta. Lisää kysymyksiä herpeksestä: miten eroaa genitaaliherpes ja huuliherpes? Voiko genitaaliherpes siirtyä suuhun ja elää suussa ja tarttua suuseksissä vai onko vain huuliherpes sellainen? Kuinka paljon tarttumisriski on pienempi sukupuolten välillä sillä luin että miehellä olisi pienempi riski naiselta saada? Onko tarttuminen suuresti epätodennäköistä silloin kun herpes on ns. Lepotilassa kuin aktiivisessa? Kävin itse testeissä ennen tätä ja oli täysin puhtaat tulokset.

Herpesviruksen tarttumisesta

Hei, kiitos viestistäsi. Herpesvirukset (molemmat: 1 & 2) ovat hyvin yleisiä. Molemmat virukset voivat olla ylä- tai alapäässä. On totta, että genitaaliherpes voi siirtyä esim. suun alueelle ja huuliherpes genitaalialueille suuseksissä. Enää ei siis olekaan järkeä jakaa herpeksiä ylä- ja alapääntauteihin, vaan puhua yleisesti vain herpeksestä. Onkin arvioitu, että genitaaliherpes olisi joka viidennellä suomalaisella. Huuliherpeskin on melkein kaikilla.

Kysyt, voiko genitaaliherpes siirtyä suuhun. Kerrot, että naisella oli genitaali-alueen herpes. Mietit, oletko voinut saada herpeksen kun nainen antoi sinulle suuseksiä. Tartunta olisi voinut tapahtua, jos naisella olisi ollut suun alueelle herpesvirus aktiivisena.

Herpes olisi voinut siirtyä sinulle suun tai kasvojen alueelle, jos olisit antanut tälle naiselle suuseksiä. Käytän tässä sanaa: "olisi voinut" - sillä herpes tarttuu yleensä viruksen ollessa aktiivinen, eli silloin kun on herpekseen liittyviä oireita ja näkyviä rakkuloita. Tällöin seksikontakteja tulee välttää, tai seksissä tulee käyttää kondomia tai suuseksisuojaa. Toki virus voi tarttua muulloinkin, mutta ei yhtä hanakasti.

Herpes ei siis ole tarttunut sinulle suutelemisen tai sinulle annetun suuseksin välityksellä, jos naisella ei ole ollut herpestä huulien tai kasvojen alueella. En siis näe syytä sille, miten herpes olisi sinuun tarttunut. Suuseksissäkin on tärkeää käyttää kondomia, jottei seksitaudit tartu.

En ota kantaa sukupuoliin ja siihen liittyviin tarttumisriskiin. Paras tapa suojautua herpekseltä sukupuolesta riippumatta, on kondomi tai suuseksisuoja. Suuseksissä kannattaa käyttää kondomia peniksessä ja naisen ulkoisen sukuelinten päällä joko suuseksisuojaa tai halkaistua kondomia. Lue seksitautien ehkäisystä lisää: ehkäisy

Lue herpeksestä ja sen testauksesta lisää: Ehkäisy » Seksitaudit » Herpes.

Ohessa on myös muiden kysymyksiä aiheesta herpes. Uskon, että hyödyt niistä. Hienoa kun lähdit selvittämään asiaasi, se on vastuullista toimintaa. Jos asia ahdistaa tai kaipaat juttukaveria, tule palveluihimme jonka aukiolo-ajat löydät Nuorten Nettisivuilta.