3914. Normaalia?

Hei, onko normaalia että menkat tulee 2 kertaa kuukaudessa?
Mulla siis loppu just tasan viikko sitte perjantaina ja nyt taas tänään eli perjantaina alkoi uudestaan ja oon siis ihan normaali painonen, syön terveellisesti, liikun jne.

Käy lääkärissä, jos tilanne on kestänyt pitkään

Hei!

Kannattaa käydä lääkärissä, jos tilanne on toistunut useasti edellisten kuukausien ajan. Kahdesti kuussa tulevat vuodot pitää selvittää ja hoitaa.

Ehkä kuitenkin tarkoitit sitä, että sattumoisin tässä kuussa vuodot ovat tulleet kahdesti, vaikka ne muuten ovat suhteellisen säännölliset. Satunnaisia vuotohäiriöitä voi olla kaikilla, eikä niiden syytä aina saada selville.

Veristä vuotoa voivat aiheuttaa tulehdukset, kuten osa seksitaudeista. Samoin raskaus voi olla verisen vuodon syy. Taustalla voi olla myös joko ohimeneviä nuoruusikään liittyviä hormonihäiriöitä tai pidempiaikaisia hormonitoiminnan häikkiä.

Kysymyksestäsi ei siis oikein käynyt selville kaikki tarvittava tieto, siksi suositan, että juttelet asiasta lääkärin tai terveydenhoitajan kanssa, eritoten, jos kyse on pidempään kestäneestä vaivasta. Käy lääkärissä, jos on syy epäillä seksitautia ja tee raskaustesti, jos raskaus voi olla mahdollinen (eli olet ollut ilman ehkäisyä yhdynnässä pojan kanssa).

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija – 28.12.2017