4133. Negatiivinen testi mutta menkat myöhässä

Hei! Olen harrastanut tyttöystäväni kanssa muutaman kerran suojaamatonta seksiä, mutta olen vain käynyt hänen sisällään, enkä ole siis tullut. Hänellä on nyt kuukautiset viikon myöhässä, ja teimme raskaustestin, joka näytti negatiivista. Teimme testin uudestaan muutaman päivän päästä, ja se oli edelleen selkeästi negatiivinen. Voiko hän olla raskaana, vai johtuuko kuukautisten myöhästyminen jostain muusta? Hänellä ei pitäisi olla mitään kuukautisiin vaikuttavia lääkkeitä yms. Entäs koska kannattaisi mennä lääkäriin? Hänellä on yleensä ollut säännölliset menkat, mutta viime kuukautiset tulivat kaksi viikkoa liian aikaisin, ja hän kertoi että kuukautisten mukana oli tullut jonkinlainen verinen pussi/pallo. Voisiko tämä tarkoittaa että hän sai keskenmenon, ja sen takia kuukautiset ovat nyt myöhässä? Kiitos vastauksesta!

Kuukautisten myöhästymisen takana voi olla monenlaisia syitä.

Hei.

Kiitos viestistä. Upea juttu, että autat tyttöystävääsi asian selvittelyssä, joka askarruttaa varmasti teitä molempia. Voitte tulla juttelmaan asiasta lisää työntekijämme kanssa seksuaalineuvontachatiimme maanantaisin ja keskiviikkoisin: www.vaestoliitto.fi/nuoret

Kun raskaustesti ajoitetaan ja tehdään ohjeiden mukaan, niin sen vastaukseen voi luottaa. Raskaustesti mittaa nimittäin elimistön raskaushormonipitoisuutta, jota ei esiinny elimistössä muuten kuin raskauteen liittyen. Raskaustesti voidaan tehdä myös verinäytteestä terveysasemalla.

On siis tärkeää, että raskaustesti tehdään oikeaan aikaan -ei liian aikaisin. Jos kuukautiskierto on epäsäännöllinen tai viimeisten kuukautisten alkamispäivä ei ole tiedossa, raskaustesti tulee tehdä kolme viikkoa viimeisimmän suojaamattoman yhdynnän jälkeen. Jos raskaustestin tulos ei viittaa raskauteen, kuukautisten alkamista voi odottaa vielä viikon. Jos kuukautiset eivät ala silloinkaan, testi tulee tehdä uudelleen. Tämän jälkeen asiaa kannattaa lähteä selvittelemään terveydenhuoltoon, vaikka terveysasemalle tai kouluterveydenhuoltoon.

Voitte lukea lisää raskaustestistä täältä:

Kuukautiskiertoa voivat sekoittaa myös muut asiat kuin raskaus. Tällaisia asioita ovat mm. stressi, sairastelu, nopea laihtuminen ja runsas liikunta. Epääsäännöllisyydet kuukautiskierrossa eivät useinkaan ole vaarallisia, mutta kiusallisia kylläkin. Epäsäännöllisistä kuukautista kerrotaan lisää täällä:

Kuukautiskiertoon voidaan vaikuttaa esim. e-pillereillä, jotka toimivat myös raskaudenehkäisynä. E-pillerit tai muun itselle sopivan ehkäisymenetelmän saa terveydenhoitajalta tai lääkäriltä. Voitte siis varata tyttöystävällesi ajan terveysasemalle, vaikka samantien. Samalla hoituu myös ehkäisy kuntoon. Lääkäriajan varaamisesta voitte lukea täältä lisää:

Vielä kuukautisvuodosta. Kohdun limakalvo uusiutuu kuukausittain. Todennäköisesti verinen pussi/pallo tyttöystäväsi kuukautisvuodossa on ollut tätä limakalvoa. Tästäkin asiasta voi jutella hyvin lisää lääkärin vastaanotolla, jos asia edelleen mietityttää.

Hyvää jatkoa teille!