4099. Menkkojen poisjäänti

Moi!
Olen 19-vuotias nainen. Kuukautiseni on olleet aina melko epäsäännölliset ja kierto pitkä (n. 60 päivää) eli menkat tulleet noin joka toinen kuukausi. Viimeksi minulla oli kuukautiset helmikuun alussa, nyt siis taukoa ollut jo 4kk. Raskaana en ole. En keksi mitään tiettyä syytä menkkojen pois jäännille (laihtumista, lisääntynyttä stressiä tms.)
Ovatko menkkani vain todella epäsäännölliset ja asian voisi korjata esim aloittamalla pillerit vai voiko kyse olla jostakin vakavammasta? Mistä menkkojen poisjääminen voisi johtua? Opiskeluterveydenhuolto on kiinni kesällä, joten mietin voinko huoletta odottaa asian kanssa syksyyn vai pitäisikö varata aika lääkäriin muualta jo aiemmin?

Kuukautisten poisjääminen on hyvä selvittää

Moikka,

hienoa, että kirjoitit meille kun opsikeluterveydenhuolto on kesän kiinni.

Vaikuttaa siltä, että epäsäännöllinen tai pitkä kierto on sinun ominaisuutesi. Todennäköisesti, jos aloittaisit esimerkiksi e-pillereiden käytön, kiertosi olisi säännöllinen pillereiden käytön aikana, mutta käytön lopetettua, oma pitkä kiertosi palaisi. Eli e-pillereillä voidaan hoitaa kuukautisvaivoja tai säännöllistää kiertoa, mutta ei voida hoitaa sitä syytä mistä vaivat johtuvat.

Jos menkat ovat pois puoli vuotta on hyvä selvittää miksi ne ovat jääneet pois. Joka tapauksessa, kesän jälkeen kun opiskeluterveydenhoito aukeaa, voisit varata sinne ajan hoitajalle tai lääkärille ja käydä juttelemassa siellä asiasta. Toki, jos kesän aikana haluat asiaa hoitaa, niin yksityisellä gynekologilla saat asiaa selvitettyä.

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija6 – 20.6.2018