3964. mahd. raskaus

harrastin seksiä poikaystäväni kanssa ilman kondomia, minulla on e - pillerit käytössä mutta olen käyttänyt niitä vasta viikon ja kolme päivää. Voinko tulla raskaaksi?

E-pillereiden käytön aikana raskaus on hyvin epätodennäköinen

Hei!

Kiitos viestistäsi!

esitän tarkentavia kysymyksiä sinulle:

Aloititko e-pillereiden käytön kuukautisten alkaessa? Oletko ottanut kaikki pillerit ajallaan? Oliko tämä yhdyntä ilman kondomia pillereiden aloittamisen jälkeen? Jos näihin vastaat "kyllä", raskaudenehkäisy on kunnossa ja on raskauden alkaminen on epätodennäköistä.

Jos e-pillereiden käytön aloittaa ns. kesken kuukautiskierron (eli ei vuodon alkupäivinä), ehkäisyteho ei ala heti vaan silloin kondomiehkäisyä tarvitaan raskaudenehkäisyyn viikon verran pillereiden lisäksi. Jos olet aloittanut pillerit keskellä kuukatiskiertoa, olet syönyt pillereitä yli viikon ja sen jälkeen olet yhdynnässä ilman kondomia, on raskaus epätodennäköinen.

Jos pillereiden käyttöön, ehkäisytapaan tai -tehoon sinulla on vielä kysyttävää, ole yhteydessä siihen tahoon, jossa pillerit on sinulle aloitettu tai voit tulla juttelemaan lisää Neuvontachattiin.

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija – 9.2.2018