3766. Kaverisuhteet ja kulttuurierot

Hei! Koitan selittää selvästi, mutta katsotaan. Olen 13-vuotias poika ja asia koskee itselleni tärkeätä ystävää. Erästä tyttöä luokaltani. (Huom.Ystävää, ja ei niinsanotusti enempää). Hän on siis Islaminuskoinen ja minä kristitty ja itseäni vähän mietityttää että voiko tämä kulttuuriero olla pahaksi meidän väliselle kaverisuhteelle. Olemme puhuneet yhdessä myös uskonnosta, hän on kertonut omastaan ja minä omastani ja hän on mielellään aina vastannut kysymyksiini, mutta kokisin todella oudoksi kysyä tätä häneltä koska olemme tunteneet vasta vuoden ja en tiedä. Tuntuisi oudolta, siltii hänestä on tullut minulle siinä ajassa jo todella tärkeä. Mitä te tästä ajattelette?

Ystävyydessä tärkeää on keskinäinen kunnioitus ja luottamus

Hei, kiitos tärkeästä kysymyksestäsi. Pohdit ystävyyttäsi muslimityttöön. Olet itse kristitty ja mietit, onko tämä kulttuuriero pahaksi kaverisuhteellenne.

Kirjoitat, että olette puhuneet paljon erilaisista asioista. Olet ehkä oppinut häneltä ja hän sinulta. Viihdytte toistenne seurassa, kunnioitatte toisianne ja hän on tärkeä sinulle. Mietin, voiko tuon hienompaa ystävyyttä ollakaan!

Olemme kaikki erilaisia ja se tekee meistä uniikkeja. Ystävyydessä tärkeintä on kunnioitus ja luottamus. Näitä elementtejä on tärkeää vaalia ystävyydessä.Kulttuuriset erot eivät ole ystävyydelle uhka tai pahaksi, ellette itse tee siitä ongelmaa.

Jos haluat jutella aiheestasi luotettavan aikuisen kanssa, käy netari.fi- sivulla. Siellä on lista nuorille suunnatuista chateista joissa voit käydä keskustelua ilmaiseksi ja nimettömästi.

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija 4 – 3.7.2017