3924. Kasvupyrähdyksen alkaminen

Hei, olen 14-vuotias tyttö, ja pituuskasvuni on ollut hidasta. Olen nyt vajaa 160cm, ja minulla ei ole ikinä alkanut kasvupyrähdystä. Onko mahdollista saada se vielä alkamaan? Kuukautiseni alkoivat kun olin 13. Syön hyvin ja monipuolisesti, ja nukun hyvin.

Terveydenhoitaja tietää kasvuennusteesi

Hei ja kiitos tärkeästä viestistäsi. Pohdit murrosikää ja siihen liittyviä aiheita. Kerrot, että olet 14 vuotias ja vajaat 160 cm. Kertomasi perustella sinulla on tapahtunut pituuskasvua. Suomessa naisen keskipituus on 164 cm.

Sinulla on oikein hyvin tietoja myös murrosiästä ja siihen liittyvistä kehitystekijoistä. On hienoa, että kuukautisesi ovat alkaneet, syöt hyvin sekä monipuolisesti ja nukut tarpeeksi. Kuulostaa siltä, että murrosikäsi on hyvin käynnissä.

Kaikilla ei tapahtu pituuskasvun kasvupyrähdystä. Tämä on yksilöllinen ominaisuus. Toiset kasvata tasaisesti ja hitaasti, toiset nopeammin pyrähtäen.

En toki tiedä, mikä on pituuskasvusi ennuste. Tähän vaikuttavat geenit eli muun muassa vanhempiesi pituus. Kertomasi perusteella, olet huolissasi pituuskasvusta, joten tästä ja toki muistakin huolenaiheista voit käydä juttelemassa esimerkiksi koulusi terveydenhoitajan kanssa. Hän tietää terveyshistoriasi ja kehityksesi parhaiten.

Voit lukea murrosiästä lisää nuorten nettisivuilta. Ohessa myös toisen nuoren viesti, liittyen murrosikään.