3173. jälkiehkäisypilleri ja e-pillerit

heippa!
en löydä vastausta minua painavaan kysymykseen ja toivon että voitte auttaa :)
otin jälkiehkäisypillerin pienen vahingon jälkeen ja aikeissani oli aloittaa e-pillerit vähän ajan päästä. Sain terveydenhoitajalta pillerit ja kerroin tilanteeni ja sanoi, että aloita pillerit heti kun tulee vuotoa, vaikka kyseessä olisi je-pillerin tyhjennysvuoto/valemenkat. Minulle tuli viikon päästä je-pilleristä "menkat" ja aloitin e-pillerit. Eli siis 16. kiertopäivänä. Onko ehkäisyteho voimassa ja voinko olla suojaamattomassa seksissä? Olen syönyt nyt viikon e-pillereitä.

Kannattaa vielä soittaa terveydenhoitajalle.

Hei, hienoa kun tulit kysymään asiasta joka jäi mietityttämään sinua. Asia on hieman monimutkainen, joten ei ihme, että pohdiskelet sitä.

Olet toiminut niin kuin terveydenhoitaja on sinua ohjeistanut, se on hyvä asia. Eli aloittanut pillerit. Viestistäsi ei käy ilmi sitä, millaisia e-pillereitä syöt. Et myöskään kertonut, minkä jälkiehkäisyvalmisteen käytit. Nämä tiedot merkitsevät paljon. Jotta saat varmasti oikeaa tietoa, parasta olisi jos saat yhteyden kyseiseen terveydenhoitajaan ja varmistat asian vielä häneltä.

Jos hormonaalisen ehkäisyn aloittaa heti jälkiehkäisyn jälkeen, on jälkiehkäisymerkistä riippuen käytettävä lisäksi kondomia viikon ajan tai seuraavien vuotojen alkuun asti. Sinä olet kuitenkin odottanut vuotoja ja nyt jo käyttänyt pillereitä viikon, joten on syytä olettaa, että ehkäisyteho on jo voimassa.

Teethän vielä raskaustestin seuraavan taukoviikkosi aikana, tulipa sinulla kuukautisia tai ei. Tämä siksi, että jälkiehkäisy ei ole 100% teholtaan. Testin voit ostaa apteekista tai isoimmista marketeista.

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija 4 – 20.4.2016