2759. ihottumaa

Oon 11, kohta 12-vuotias tyttö. Mulla siis on emättimen ympärillä punotusta, se kutiaa ja alapää muutenkin haisee. Haluisin tietää mistä se johtuu, mikä se on ja mikä siihen auttaa tai pitäiskö mennä lääkäriin. En oo uskaltanu kertoo äidille tästä, enkä tiiä miten kertoisin, koska en ees tiiä mikä se on. Kiitos jos auttatte!

Jos oireet pahenevat, hakeudu lääkäriin

Heippa, kerrot että emätin kutisee, haisee ja punoittaa.

Näin netin välityksellä on mahdotonta sanoa mistä nämä vaivat johtuvat.

Jos vaivasi ei ole pahentunut, voisit kokeilla parin päivän ajan sitä että käytät puuvillaisia pikkuhousuja, nuku ilman housuja äläkä käytä kiristäviä housuja tai stringejä tms. Kun peset alapäätä, älä käytä saippuaa mutta voisit pyytää äitiäsi ostamaan apteekista pH-neutraalia intiimialueen pesunestettä.

Jos oireet ovat pahentuneet tai ne eivät hellitä parin päivän aikana, on tärkeää käydä lääkärillä. Eli olisi hyvä jos uskaltaisit kertoa asiasta äidillesi. On luonnollista, että toisinaan tytöillä ja naisilla on tällaisia vaivoja. Äitisi varmasti tietää ja ymmärtää sen.

Ohessa on toisen nuoren samankaltainen kysymys. Luethan lisää limakalvojen hyvinvoinnista nuorten nettisivujen etusivulta: murrosikä > tytön keho >emätin > limakalvojen hyvinvointi.

Voit myös varata nuorten nettisivuilta nettivastaanottoajan.

Muita samaa asiaa koskevia kysymyksiä:

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija 4 – 30.7.2015