3808. Ihastuminen

Hei, aloitin viimevuonna autokoulun ja mulla oli tosi hyvännäkönen ajo-opettaja. Hän on tosi mukava, rento, avoin ja siinä opettajassa on tosi paljon ihania asioita. Mä aloin ihastumaan siihen opettajaan ja mun tunteet vahvistu. Mä en mitenkään osannut kertoa hänelle tunteistani. Mä ajatelin että ei mun tarvitse kertoa vielä, sillä mulla on aikaa koska mulla on ollut 2 vaihe jonka tein kuukauden jälkeen siitä kun sain kortin. Kun mulla oli toinen vaihe mä sain kerrottua sille tunteistani mutta en suoraan hänelle. Mä kirjotin kirjeen hänelle jossa paljastin tunteeni, mutta en kertonut kuka olen ja kuka sen kirjottti. Mulla on nyt 3 vaihe menossa, mulla on vielä 2 ajotuntia jotka ajan samaan aikaan ja mun autokoulu on lopullisesti ohi. Mä haluaisin nyt kertoa mun ajo-opettajalleni mun tunteistani suoraan ja oisin valmis kertomaan että se olin minä joka kirjotin hänelle sen kirjeen, mutta en uskalla. Toisaalta mä yritän miettiä että vaikka kertoisin mä en tuu näkemään sitä opettajaa koska en autokouluun enää mee. Mun ajo-opettaja on kuitenkin naimisissa ja hänellä on lapsia, enkä ole tyyppi joka rikkoo perheitä. Olen vain niin surullinen siitä että en tule näkemään häntä enään. Me olemme luonteeltaamme niin samanlaisia, se on myös yksi syy miksi häneen ihastuin. Mun tunteet on nyt viimevuoden jälkeen voimistuneet, enkä ole koskaan lakannut rakastamasta häntä vaikka olen yrittänyt ihan vain senkin vuoksi koska hän on naimisissa. Mä haluaisin kertoa hänelle tunteistani, koska jos mä en kerro se jää vaivaamaan mua, että miksi en kertonut, mutta mua jännittää taas kertoa miten hän reagoi siihen jos kerron. Mitä teen?

Kertomalla ihastumisesta ei aina voi arvata lopputulosta

Hei, kiitos kun kirjoitit. Kerrot autokoulun opettajasta, joka vaikuttaa tosi kivalta tyypiltä. Pohdit vahvoja ihastumisen tunteitasi ja sitä, että pitäisikö niistä kertoa hänelle kasvotusten. Oletkin kirjoittanut hänelle tunteistasi kirjeessä, mutta et ole paljastunut keneltä se on.

Ihastumisen ja rakastumisen tunteet ovat ihania! On hienoa, että olet tavannut ihmisen jonka kanssa koet hengenheimolaisuutta ja syvempää yhteyttä. Pohditkin realistisesti tilannettasi; kerrot muun muassa siitä, että tiedät hänellä olevan perhettä. Mietit myös sitä, kuinka hän reagoisi kertomaasi tai kaduttaisko sinua jälkeenpäin se, ettet kertonut hänelle tunteistasi.

No, näihin kysymyksiin on mahdotonta antaa varmoja vastauksia. Toki, tilanteissa voi olla erilaisia lopputulemia. A) Jos kerrot hänelle tunteistasi, hän voi todeta olevansa otettu huomiosta mutta olevansa aviossa. B) Vaikka tunteista kertominen usein helpottaa itseä ja usein rehellisyys tuntuu hyvältä. Toisaalta, toisinaan erityisesti mahdottomilta tuntuvat suhteet ja niihin liittyvät tunteet myös laimenevat ajan myötä. Erityisesti silloin, jos tapaamisväli pitenee tai loppuu kokonaan. C) Kerrot tunteistasi ja hän vastaa niihin. Kun kysessä olisi mahdollinen seksuaalinen suhde auktoriteettiasemassa olevan aikuisen ja mahdollisesti alaikäisen kanssa, täytyy muistaa suojaikärajaan liittyvät teemat. Eli tällaisessa tapauksessa suojaikäraja on 18 vuotta, eikä 16 vuotta. Toki, jos olet jo 18 vuotta, ei asiassa olisi sitä ajatellen ongelmaa.

Kuten huomaat, asia on suhteellisen monimutkainen ja tekemisiesi ratkaisut voivat johtaa erilaisiin lopputulemiin. Jos kerrot ja saat pakit, se varmasti sattuu. Silloin on tärkeää, että sydänsurusta voi puhua luotettaville läheisille.

Suosittelenkin sinulle meidän neuvontachattia, jossa voit jutella tunteistasi ja aiheesta luotettavan aikuisen kanssa. Chat aukiolo-ajat löydät nettisivuiltamme. Luethan lisää suojaikärajasta osiosta: Turvallisuus > seksuaalirikokset > suojaikäraja. Ohessa myös toisen nuoren kysymys, joka liittyy aiheeseen.