3943. Hei

Hei
Voiko ihastua tai rakastua miespuoliseen ihmiseen joka on läheinen?
En ole uskaltanut kertoa tunteistani hänelle kun pelkään että hän joko nauraa tai nolostun itse.
Tämä miespuolinen läheinen kyllä hymyilee mulle aina välillä muttame ei olla koskaan halattu eikä kosketeltu toisiamme.
Kerran sanoin viestillä hänelle että on tärkeä mulle, niin hän vastasi että läheinen on aina tärkeä kun sinäkin eli minä.
Pitäisikö mun tavata toista miestä kun hän pyytää käymään?
Sen takia en toisaalta haluaisi mennä kun tiedän mitä hänellä on mielessä. Hän haluaisi suudella mun kanssa, mutta en anna kun hän on myöntänyt mulle että on alkoholisti.

Ihastuminen tuttuun on tavallista

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kirjotat viestissäsi ihastuneesi mieheen, jonka ajattelen tarkoittavan aikuista (täysi-ikäistä) henkilöä. Sinun ikäsi ei käy viestistä ilmi.

Ihastuminen ja seurustelu ovat sallittuja kaikenikäisille, mutta jos niihin liittyy myös seksi, niin tilanteessa kannattaa ottaa huomioon suojaikäraja. Tästä voi lukea tarkemmin täältä: http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/turvallisuus/seksuaalirikokset/suojaikaraja/

Sitten kysymyksiisi. Kyllä läheiseen ihmiseen voi ihastua. Se on myös tavallista. Hymyileminen voi olla merkki ihastuksesta tai ystävällinen ele. Jos haluaa tietää, mitä toinen oikeasti ajattelee tai tuntee itseä kohtaan, asia kannattaa ottaa puheeksi.

Omien ihastumisen tunteiden kertominen toiselle on iso juttu. Juurikin kuvaamasi pelko tulla naurunalaiseksi tai nolatuksi, on usein jännittämisen taustalla. Mitähän se toinen ajattelee ja vastaa? Onneksi ihmiset eivät yleensä pahastu siitä, jos joku on heihin ihastunut. Fiksu tyyppi osaa vastata toisen tunteiden kertomiseen kivasti, vaikka ei itse tuntisi samoin. Toisaalta, jos hän kokee samoin, voi keskustelun avaaminen olla molemmille helpottavaa.

Olette vaihtaneet viestejä, joissa kerroitte olevanne toisillenne tärkeitä. Kuten mies on todennut, läheiset ihmiset ovat tärkeitä. Jokainen läheinen ihminen on meille tärkeä eri tavoin. Tarvitsemme läheisiä ja tärkeitä ihmisiä ympärillemme koko elämän ajan!

Kysyt, pitäisikö sinun tavata miestä, kun hän pyytää käymään. Annat viestissä tähän jo itse vastauksen, kun kirjoitat, ettet haluaisi mennä tapaamaan häntä, koska et tiedä mitä hänellä on mielessä. Omaan tunteeseen kannattaa luottaa.

Kerrot miehen halunneen suudella sinua, mutta sinä et ole tuntenut samoin. Olet silloin toiminut tilanteessa oikein, kun olet kieltäytynyt suudelmasta. Seksuaalisiin tekoihin täytyy olla aina molemmin puolinen halu ja suostumus.

Jos päätät tavata miestä, niin tässä muutama vinkki, miten voit toimia, jotta olosi on turvallinen:

- Kerro tapaamisestanne jollekin: missä tapaatte ja mihin aikaan.

- Älä mene tapaamisen yksin, vaan ota tapamiseen mukaan ystävän tai muu turvallinen henkilö.

- Miehen kodin sijasta kannattaa tavata julkisella paikalla, vaikka kahvilassa. Siellä on lisäksenne muitakin ihmisiä.

On tosi hyvä juttu, että kirjoitat ajatuksistasi tänne. Voit jatkaa aiheesta keskustelua myös Neuvontachatissa työntekijämme kanssa. Voisitko jutella asiasta myös läheisen aikuisen kanssa?

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija6 – 24.1.2018