2709. gynekologia ja terveydenhoitaja

Moi.mulla on jo alkanut kuukautiset ja luin että silloin pitäisi käydä näyttämässä alapäätään terveydenhoitajalle tai terveyskeskuksen gynekologille.Muo pelottaa kun meidän terkkari on mies ja mun pitäis mennä sinne.Toiseksi.mun alapää on tosi herkkä.en pysty edes sormea laittamaan sinne niin miten sitten esim Spekula?? Miten se tutkimus etenee?? Kertoisitko kaiken?? T: Pelokas

Kuukautisten alkaminen ei ole syy mennä gynekologille

Hei,

Kuukutisten alkaminen ei ole syy mennä gynekologin vastaanotolle. Terveydenhoitajalle ei myöskään ole syytä näyttää alapäätä - lääkäri on se, joka tekee gynekologisisa tutkimuksia. Papa-näytteen voi ottaa myös hoitaja. Papa-näyte on hyvä ottaa siinä vaihessa, kun seksielämä on alkanut, eikä sitä ole tarpeen tehdä alle 20-vuotiaana.

Gynekologiseen tutkimukseen on hyvä hakeutua silloin, kun on selkeästi jotakin ongelmaa tai syytä lääkärillä käyntiin: kovia kipuja, outoja vuotoja, epäily seksitaudista, raskaudesta, tarve ehkäisyyn tai on muuten erikoisia oireita, jotka on syytä tutkia. Ensimmäinen gynekologinen tutkimus on hyvä tehdä siis edellämainituissa tilanteissa.

Jos joskus tarvitset raskauden ehkäisyä, voi paikkakunnasta riippuen ensimmäinen tarkastus tulla vastaan myös siinä vaiheessa, kun olet käyttänyt hormonaalista ehkäsyä jonkin aikaa.

Joskus tytöt menevät lääkärin tarkastukseen ihan vain siitä syystä, että haluavat kuulla kaiken olevan kunnossa, siis ilman mitään erityistä syytä. Niinkin voi tehdä.

Nettisivustomme tietopankeissa, kohdassa Tytön keho ja siellä otiskolla Lääkäriin hakeutuminen (http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/ehkaisy/laakarin-vastaanotolle-hakeutumi/), on kerrottuu tarkasti miksi ja miten tutkimuks tehdään. Käy siis lukemassa sieltä lisätietoa. Tällä hetkellä sinulla ei ole syytä mennä näyttämään alapäätäsi kenellekään, eikä siis syytä pelkoon tai huoleen.

Hyvää kesää!