4155. Exästä yli pääseminen

Moikka! Minun entinen poikaystäväni jätti minut noin. 7vk sitten ja minulla on jo uusi poikaystävä. Minä ja edellinen poikaystäväni olimme päälle vuoden yhdessä ja voisin sanoa, että se oli elämäni paras ja onnellisin vuosi. Olisin voinut jakaa koko loppuelämäni hänen kanssaan.

Nyt kun tilanne on se, että meillä molemmilla on jo uudet kumppanit, itken joka ilta exäni perään ja tunnen vain kamalaa ikävää häntä kohtaan. Tästä syystä en pysty nauttimaan täysin uuden poikaystäväni seurasta. Jokainen kosketus, hali ja pusu muistuttaa minua exästäni ja löydän kokoajan uudesta poikaystävästi huonoja puolia ja mietin, että nämä puolet olivat exässäni täydellisiä.

Olen täysin hukassa itseni kanssa, enkä tiedä miten ja milloin pääsen exästäni täysin yli. Hän oli minun ensirakkaus ja epäilen, että minulla on edelleen tunteita häntä kohtaan. Kun nään exäni ja hänen uuden tyttöystävänsä halivan tai pussailevan, tulee kauhea olo. Tuntuu niin pahalta nähdä uusi tyttö oman entisen rakkaan luona. Toivon todella paljon, että saisin jotain apua siihen miten pääsen exästäni yli... !

Erosta toipuminen ottaa usein aikaa

Hei.

Kiitos viestistä ja on tosi hyvä, että pyydät apua, kun koet olevasi hukassa itsesi kanssa. Toisen kanssa jaettu suru on usein itselle hieman helpompi kantaa.

Ensimmäiset erot saattavat tuntua erityisen raskailta, koska itsellä ei ole vielä kokemusta siitä, että erosta voi todella toipua, vaikka tunteet voivat olla musertavia.

Ero on usein iso kriisi elämässä ja siihen liittyy monenlaisia tunteita. Kaikki tunteet, kuten suru, viha ja pettymys kuuluvat asiaan.

Osapuoli, joka olisi ehkä halunnut vielä jatkaa suhdetta, kokee usein tulevansa erossa jätetyksi. On tavallista, että jätetty osapuoli kokee tuskaa, shokkireaktioita, itsetunnon laskua, masennusta ja ahdistusta, jopa pelkoa omasta selviämisestään.

Myös silloin, kun itse on ollut aloitteellinen erossa, voi kokea hylätyksi tulemisen ja yksinäisyyden tunteita, surua ja pettymystä.

Erosta kumpuavia tunteita kannattaa käsitellä jollakin tapaa. Usein asian jakamisesta jonkun toisen ihmisen kanssa on hyötyä. Tällainen henkilö voi löytyä läheltäkin: vanhemmista, ystävistä ja muista läheisistä. Myös koulu- tai opiskeluterveydenhuollosta saa keskusteluapua, esimerkiksi terveydenhoitajalta, psykologilta tai kuraattorilta. Olet tervetullut pohtimaan asiaa myös seksuaalineuvontachattiimme.

Keskusteluavun lisäksi tunteita voi purkaa itselle mielekkäällä tekemisellä: liikunta, harrastukset ja muut itselle tärkeät mielenkiinnon kohteet voivat olla väyliä käsitellä tunteita. Käsittelemättömänä tunteet voivat jäädä mielen taustalle ja ne saattavat vaikuttaa elämäämme pitkänkin aikaa.

Uuteen elämänvaiheeseen siirtyminen eron jälkeen ei ole useinkaan helppoa. Jokainen toipuu erosta yksilölliseen tahtiin. Joskus uuden kumppanin löytyminen voi auttaa erossa ja joskus taas ei. Sinun kannattaakin punnita omalla kohdallasi, oletko vielä valmis uuteen suhteeseen vai tarvitko enemmän aikaa itsellesi?

Voit lukea aiheista lisää nuorten verkkosivujen kohdista:

- Minä ja muut » Tunteet » Tunteiden hallinta

- Minä ja muut » Seurustelu » Suhteen päättyminen

Myös parisuhdekeskuksen verkkosivuilla olevista, eroa käsittelevistä artikkeleista voi olla hyötyä: http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/parisuhteen_kriisit/erokriisit/

Tai Mielenterveystalon "Eron omahoito" -ohjelmasta: https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/eron_omahoito/Pages/default.aspx

Hyvää jatkoa sinulle ja toivottavasti vastauksesta on apua sinulle.