4022. Ehkäisypillerit ja kondomi

Hei,
Olemme poikaystäväni kanssa miettineet yhdyntää ja sitä että jos minä hankin pillerit nii pitääkö hänen ostaa kondomeja vai onko riittävää vain jos alan käyttämään pillereitä.

Ehkäisyn suunnittelu on tärkeää

Hei,

ja kiitos tärkeästä kysymyksestäsi!

Meitä ilahduttaa aina, kun kuulemme, että nuoret suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä huolellisesti ehkäisyä. Se kertoo itsestä ja kumppanista välittämäisestä.

Ehkäisyvaihtoehtoja on paljon. E-pillerit ovat yksi vaihtoehtoehto säännöllisestä, hormonaalisesta raskauden ehkäisystä.

Kondomi on taas ainoa ehkäisykeino välttää seksin kautta leviäviä tauteja. Jos jommalla kummallla teistä on ollut aiemmin seksiä henkilön kanssa, jolla on aikaisempia seksikumppaneita, on kondomia syytä käyttää tautiehkäisyyn. Jos asiasta ei ole tietoa, niin kannattaa käydä seksitautitesteissä ennen kondomista luopumista. Jos kummallakaan ole ollut seksiä aiemmin muiden kanssa, ei seksitautien riskiä ole.

Kondomi on myös hyvä raskaudenehkäisyväline, mutta se vaatii käytön opettelua ja huolellisuutta. Monet kokevat säännöllisen ehkäisyn tarpeessa, että hormonaalinen ehkäisy on luotettavampi ja helpompi. E-pillereiden ja muiden hormonaalisten ehkäisyvälineiden aloitukseen tarvitaan huolellinen haastattelu ja tietysti huolellinen käytön ohjaus. Voisitko sinä tai te yhdessä käydä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan luona keskustelemassa ehkäisyvaihtoehdoista ja ehkäisyn aloituksesta?

Neuvontachatissä mekin vastaamme mielellämme ehkäisyyn liittyviin kysymyksiin. Kuitenkin hormonaalisen ehkäisyn, kuten e-pillereiden, aloitukseen tarvitaan vastaanottokäynti terveydenhoitajan tai lääkärin luona. Täällä Nuorten sivuilla on myös paljon lisätietoa ehkäisyvaihtoehdoissa kohdassa Ehkäisy.

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija6 – 28.3.2018