3689. Apua!

Seurustelin yhden pojan kanssa vähän aikaa sitten mutta suhde päättyi. Lähettelimme pojan kanssa paljastavia kuvia toisillemme jotka olen itse jo poistanut, mutta poika ei suostu poistamaan minum lähettämiäni kuvia. En tiedä yhtään mitä teen. En uskalla kertoa kenellekkään ja minua pelottaa että poika levittää kuvia! Apua!

Paljastavien kuvien levittäminen voi johtaa rikostutkintaan

Hei!

Hyvä, että lähetit viestin, etkä jäänyt olemaan asian kanssa yksin.

Seksiviestittely kuvien, videoiden tai tekstiviestin muodossa on monelle nuorelle osa seurustelusuhdetta. Ihastuneena ja rakastuneena tulee tunne, että kumppani ja alkanut suhde ovat luotettavia sekä turvallisia.

Intiimit asiat, joita tehdään yhdessä, on tarkoitus jäädä vain kumppaneiden välisiksi. Näiden asioiden johdosta ei välttämättä tule edes mieleen luoda yhteisiä sääntöjä, mitä esimerkiksi lähetetyille paljastaville ja intiimeille kuville, viesteille tai videoille tehdään, jos suhde sattuisi päättymään.

Tilanteesi, johon olet joutunut, on todella ikävä, koska entinen poikaystäväsi ei ole suostunut poistamaan lähettämiäsi paljastavia kuvia kännykästään. Voihan olla, että hän on poistanut kuvasi, mutta haluaa pitää sinua ikävässä ja inhottavassa piinassa ja siksi kertoo, että paljastavat kuvat ovat edelleen hänellä. Molemmissa tapauksissa hän toimii itsekkäästi ja ei-kunnioittavasti sinua kohtaan sekä hyvien tapojen vastaisesti.

Olet toiminut aivan oikein, kun olet pyytänyt entistä poikaystävääsi poistamaan lähettämäsi paljastavat kuvat. Kuitenkaan toista henkilö ei voi pakottaa poistamaan kuvia, kun kuvat on saatu yhteisymmärryksessä ja luvallisesti seurustelusuhteessa. Sen sijaan, jos entinen poikaystäväsi lähettää paljastavia kuviasi eteenpäin, niin se voi täyttää rikoksen tunnusmerkit eli hän mahdollisesti syyllistyy silloin rikokseen.

Sinun kannattaa säilyttää kaikki ne viestit, jotka liittyvät pyyntöösi poistaa paljastavat kuvasi entisen poikaystäväsi puhelimesta (tai tietokoneelta). Tämä on erityisen tärkeää silloin, jos entinen poikaystäväsi päättäisi jostain syystä alkaa levittää eteenpäin lähettämiäsi kuvia.

Jos saisit tietää, että hän on lähettänyt kuviasi eteenpäin tai uhkailee sillä, niin silloin sinun kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä poliisiin. Voit ladata ilmaiseksi Help.some – sovellutuksen kännykkääsi, jota kautta pystyt saamaan yhteyden myös poliisiin tai rikosuhripäivystyksen työntekijään. Työntekijät osaavat neuvoa sinua, miten tilanteessasi tulisi toimia ja mitä esimerkiksi poliisi voi tilanteessa tehdä. Lisätietoa help.somesta saat www.helpsome.fi.

On ikävä tosiasia, että alun perin iloa, piristystä ja mielihyvää tuovaksi tarkoitettuja seksiviestejä käytetään myös koston välineenä. Eteenpäin levitetyt seksiviestit – tai pelottelu siitä, ovat takuuvarma tapa loukata entistä kumppania. Seurusteluun, sen paremmin kuin seksiviestittelyynkään – ei kuulu painostaminen, manipuloiminen, pakottaminen tai kiristäminen. Ei edes suhteen päättyessä tai suhteen päätyttyä.

On tärkeää, että uskaltautuisit juttelemaan asiastasi ja siihen liittyvästä pelostasi jonkun sinulle turvalliseksi kokeman aikuisen kanssa. Turvallinen aikuinen voi löytyä lähipiiristäsi tai esimerkiksi koulusta, harrastetoiminnasta, nuorisotyöstä tai kirkon piiristä. Asiasta puhuminen auttaa ja aikuinen on myös tärkeä apua kriisissä selviämisessä.

Voit myös keskustella tilanteestasi Väestöliiton neuvontachatissä tai Suomen mielenterveysseuran koordinoimassa Sekasinchatissä www.sekasin247.fi. Sekasinchat on auki joka päivä.

Ethän jää asiasi kanssa yksin. Apua on saatavissa!

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija 5 – 9.5.2017