3894. Ahdas esinahka

Moi, olen 16v poika. En saa esinahkaa vedettyä alas lepotilassa enkä seisokissa, esinahka menee noin puoleen väliin. Esinahan päässä on kuiva ja kireä valkoinen rengas, mistä tämä johtuu? Onko leikkaus ainoa vaihtoehto vai voiko esim. venyttelemällä saada esinahkan alas? En ole vanhemmilleni kehdannut asiasta mainita ja lääkärille en mielellään menisi ennen kun pakko.

Lääkäri antaa tilanteeseen sopivat hoito-ohjeet.

Hei, Kiitos viestistäsi.

Hienoa, kun otit yhteyttä palstan kautta. Kerroit esinahan kireydestä ja esinahan päässä olevasta kuivasta ja kireästä valkoisesta renkaasta. Ahdas esinahka on yleinen ja hoidettavissa oleva vaiva.

Kertomasi perusteella suosittelen sinua varaamaan ajan lääkärille. Hän on oikea henkilö tutkimaan ja ottamaan asiaan kantaa. Lääkäri selvittää esinahkasi tilanteen keskustelun ja tutkimuksen avulla. Voit varata ajan soittamalla omalle terveysasemallesi tai koululääkärille.

Kireän esinahan hoito riippuu siitä, mikä esinahan kireyden aiheuttaa. Leikkaus ei siis ole ainut vaihtoehto. Venyttelyä en suosittele ennen lääkärillä käyntiä, jotta se ei aiheuta haavaumia tai arpeutumista. Esinahan puhtaudesta on hyvä huolehtia niin hyvin kuin se on mahdollista, mutta esinahkaa ei saa vetää väkisin taakse.

Lisätietoa saat Nuorten Väestöliiton tietopankkiteksteistä Murrosiän kasvu ja kehitys > Pojan keho > esinahka. Voit jutella tästä tarkemmin Väestöliiton Poikien Puhelimessa tai neuvontachatissa. Voit lukea myös alla olevan linkin kautta vastauksemme samaa aihetta käsittelevään viestiin.

Palaa tarvittaessa asiaan. Mukavia talvipäiviä ja tsemppiä sinulle!