2557. :/

Hei olen 12 vuotias tyttö. Mulla ei ole alkanut vielä menkat, enkä haluiskaan. Mua ahdistaa hirveesti murrosikä, erityisesti menkat. En haluisi ollenkaan jotain menkkoja ja joskus tuntuu, etten halua tulla naiseksi. En kyllä välttämättä haluis olla mieskään. Olenko jotenkin outo ?

Mulla ei oo huonoa miesmallia, mutta välillä tuntuu että vihaan miehiä. En tiedä itsekkään miksi. Ainakin kun esim historian tunnilla puhutaan jotain kun miehet pääsivät ja naiset eivät, niin heti tulee kauhea viha miehiä kohtaan.

Kiitos jos joku voi vastata tai jotain!

Et ole outo, pohdit tärkeitä asioita!

Hei! Kiitos viestistä jossa kerrot, ettet haluaisi menkkojen alkavan ja myös murrosikä ahdistaa. On tavallista, että muuttuva keho, murrosikä, kasvu ja kehitys herättävät paljon erilaisia tunteita ja ajatuksia. On hieno juttu, että kerrot niistä, jolloin myös avun saaminen on mahdollista.

Murrosiän muutoksiin voi olla helpompaa sopeutua, jos niistä saa lisää tietoa. Sitä voi saada lukemalla kirjoista tai esimerkiksi meidän tietopankeistamme. Myös puhuminen voi auttaa omaan oloon ja voit saada uudenlaisia oivalluksia.

Nyt olisikin tärkeää kuulla tarkemmin, mikä sinua murrosiän alkamisessa ahdistaa tai miksi et haluaisi kuukautisten alkavan. Naiseus on paljon muutakin kuin menkat. Mieheyttäkin on monenlaista. Pohdit tärkeitä asioita!

Kerrot, että välillä tuntuu siltä, että vihaat miehiä. Murrosiässä monet tunteet voimistuvat, omat mielipiteet ja ajatukset kehittyvät, ehkä pohdit maailmaa uudella tavalla.

Mietit, vihaatko miehiä. On totta, että historiassa miesten ja naisten roolit sekä asema yhteiskunnassa ovat olleet hyvinkin erilaisia nykypäivään verrattuna. Kuulostaisi kuitenkin siltä, että ajattelet miesten ja naisten olevan tasa-arvoisia, niin kuin he ovatkin! Kiukustut menneisyydessä olevista epäkohdista, jolloin moniin asioihin suhtauduttiin toisin kuin tässä hetkessä. Voisit miettiä sitä, tunnetko vihaa miehiä kohtaan vai asiaa, eli epätasa-arvoa kohtaan.

Omien tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen on iso asia ja keino niiden kanssa pärjäämiseen. Jos omat tunteet tuntuvat isoilta yksin kannetavaksi, niin nekin kannattaa jakaa toisen ihmisen kanssa.

Jos haluat keskustella näistä teemoista lisää, niin voit varata ajan Väestöliiton nettivastaanotolle tai soittaa neuvontapuhelimeen. Koulusi terveydenhoitajan kanssa voi keskustella myös näistä asioista tai luotettavalle aikuiselle. Käy lukemassa lisää tietoa Väestöliitto ->Nuoret->Murrosikä.

Mukavaa kevättä!