2683. 9-vuotias tyttö varastelee

Meidän 9-vuotias tyttö varastelee. Tyttö ottaa tavaroita ilman lupaa ja piilottelee niitä huoneessaan. Tätä on jatkunut eskarista lähtien. Tyttö on ottanut päiväkodista koruja, koulusta kyniä ja viivoittimia, serkun luona herätyskellon, kotona äidin hajuvesiä ym ja kirpputorilta tarroja. Asiasta on tytön kanssa keskusteltu, kun nämä tavarat on sattumalta löydetty. Ensin tyttö valehtelee tavaroiden alkuperän, mutta lopulta kertoo totuuden kun monta kertaa kysytään asiasta. Olemme uhkailleet poliisilla, laittaneet tytön arestiin, ottaneet puhelimen ja lelut takavarikkoon... tyttö on erittäin pahoillaan, itkee ja lupaa ettei enää koskaan ota ilman lupaa, kunnes taas jää kiinni. Olemme neuvottelua, mitä meidän pitäisi tehdä? Kun kysyn syytä varusteluun, tyttö joko ei osaa sanoa syytä tai sanoo että haluaa itselleen kyseiset kauniit tavarat. Tytöllä on oma huone, paljon leluja, mitään ei varmasti puutu. Toisaalta tyttö ei aina saa haluamaansa tavaraa esim kaupasta. Jos emme saa varustelua nyt loppumaan, lopulta meillä on varasteleva teini, ja olemme lopullisesti pulassa. Mitä meidän pitäisi tehdä?

Kiitos kysymyksestä! Tämä on tärkeä aihe. On hyvä, että olette käyneet tyttären kanssa keskustelua siitä, että varastelu ei ole sallittua. Kirjeen perusteella vaikuttaa siltä, että toteutetut rangaistukset ja uhkaukset eivät ole tuottaneet toivottua tulosta. Ei-toivottuun käytökseen liittyvä seuraamus on tehokkain, jos se liittyy itse tekoon. Te voitte kehottaa lasta palauttamaan tai korvaamaan varastetun tavaran omistajalleen. Tässä hän tarvitsee teidän vanhempien tukea. On kuitenkin tärkeää, että lapsi oppii kantamaan tekojensa seuraukset.

Tyttären kanssaan kannattaa myös käydä keskustelua, jossa hän asettuu toisen ihmisen asemaan. Miltä tyttärestä tuntuisi, jos häneltä vietäisiin joku hänelle tärkeä esine? Muutoinkin voi keskustella omistamisesta ja toisen omaisuuden kunnioittamisesta. Poliisilla ei kannata uhkailla, jollei oikeasti voi toteuttaa uhkausta.

Näpistely on usein myös oire. Silloin lapsi ottaa jotain koska tuntee olevansa niin vailla jotakin, joka hänelle kuuluisi. Niinpä tällainen vaihe voi liittyä esimerkiksi kiusaamiseen (en pääse mukaan joukkoon) tai muuhun huoleen. Lapsi lohduttaa pahaa mieltään vaatimalla osansa, vaikka tekeekin sen toimimalla eikä puhumalla. Onko hänen elämässään ollut isoja menetyksiä tai pulmia? Tällöin kipeiden tunteiden kuuleminen voisi auttaa

Vaikka lapsi varastelee, on tärkeää, että hän saa huomiota, hellyyttä ja vanhempien läsnäoloa. Näin hänen ei ainakaan tarvitse käyttää varastelua huomion hakemiseen. On olennaista, että lapsi saa iloa ja sisältöä elämäänsä muusta kuin tavarasta. Lämpimät suhteet perheseen ja kavereihin ovat tärkeitä.

On myös tärkeää, että lapsi saa viestin siitä, että hän ei ole paha, vaikka on tehnyt väärin. Saako lapsenne viikkorahaa? Voisiko viikkorahasta sopiminen auttaa? Tuon rahan lapsi voisi käyttää omiin hankintoihinsa ja oppia sillä tavalla ymmärtämään omistamisen merkitystä. Ja kaikkea haluaamaansa ei tosiaankaan tarvitse aina saada.

Jos tytär kaikesta huolimatta jatkaa varastelua, on hyvä olla yhteydessä koulupsykologiin, -kuraattoriin tai perheneuvolaan, josta voi saada neuvoja ja tukea tytön auttamiseen.