2098. Vuoto emättimestä seksin jälkeen

Hei,

Olen 20-vuotias nuori nainen, ja seurustellut poikaystäväni kanssa noin vuoden. Siitä olemme harrastaneet seksiä noin puoli vuotta. Muutama päivä sitten tämän jälkeen käydessäni vessassa huomasin, että emättimestäni vuotaa jotain hieman kuukautiskierron viimeisinä päivinä tulevaa verta muistuttavaa nestettä. Oletin että kuukautiseni ovat vain reilusti etuajassa, mutta ne eivät alkaneetkaan vielä. Neste on läpikuultavaa, hieman vaaleanpunaista (minkä takia oletin että välilihassani olisi haava, mutta ei siinä ollutkaan) ja siinä on rusehtavia esim voikukan siemenen kokoisia limaklönttejä (tämä muistuttaa kuukautiskiertoni loppuvaiheen vuotoa, kun verta tulee enää vähän, se on tummanruskeaa ja hieman klimppistä. Nyt vuoto on kuitenkin hyvin vaaleanruskeaa ja klimpit hyvin pieniä). Vastaavaa ei ole tapahtunut aiemmin, enkä ole varma pitäisikö minun huolestua vai ei. Seksikumppaneita minulla on ollut 2: nykyinen ja entinen poikaystäväni, olin molemmille ensimmäinen eikä kumpikaan pettänyt minua seurustelun aikana. Olemme aina käyttäneet kondomia. Voiko vuoto olla normaalia, ja jos se jatkuu niin milloin pitäisi huolestua?

Kuvailemasi vuoto kuulostaa tavalliselta. Jo pisara verta emättimessä tai kohdun suulla saa valkovuodon värjäytymään rusehtavaksi. Jos vuoto jatkuu, toistuu tai siihen liittyy kipua kannattaa käydä lääkärillä kertomassa vaivasta. Kokkareinen vuoto voi viitata myös hiivatulehdukseen, joka on tavallinen riesa naisilla. Hiiva voi olla oireeton, mutta sen tyypillisiä oireita kokkareisen vuodon lisäksi on esimerkiksi kutina ja haju. Hiivaa voi hoitaa apteekista ilman reseptiä saatavilla voiteilla tai emätinpuikoilta.

Kerrot teidän poikaystävän kanssa käyttäneen aina kondomia- hienoa! Kondomi on ainut tapa suojautua seksitaudeilta. Seksitaudit voivat tarttua myös suuseksissä. Esimerkiksi klamydia tulehdus voi aiheuttaa vuotohäiriöitä.

Säännöllisen ehkäisyn tarpeessa kehottaisin teitä lisäksi miettimään säännöllisempää ehkäisyä lisäksi. Sen aloittamisesta voi keskustella esimerkiksi ehkäisyneuvolassa.

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija – 14.10.2014