1967. Kondomi repeää

Hei,

Mistähän johtuu, että kondomi repeää usein yhdynnässä vaimoni kanssa?

Voiko kysymys olla siitä että rullaan sen peniksen päälle väärinpäin? – vaikka mielestäni teen kylläkin tämän oikein päin (eli niin että peniksen päälle rullautuva osa on "rullausvaiheessa" kondomin pinnan "ulkopuolella").

Kiitos vastauksesta!

Kuvaat kondomin asetuksen ihan oikein päin eli se ei selitä kondomin rikkoutumista. Kondomia tulee käsitellä hellävaroen. Pitkät kynnet ja sormukset ovat omiaan rikkomaan kondomin. Jos käytössä on liukuvoide, sen tulisi olla vesiliukoista. Kondomeja on lukuisia erilaisia, joten kannattaa kokeilla eri merkkejä, jotta sopivin vaihtoehto löytyy.

Kondomin hajotessa, raskauden ehkäisyn kannalta on tärkeää, että nainen ottaa mahdollisimman pian, viimeistään 72 tunnin kuluttua jälkiehkäisypillerin. Niitä saa yli 15 vuotiaat apteekista ilman reseptiä.

Rikkoutunut kondomi ei tietenkään suojaa myöskään seksitaudeilta eli tarvittaessa seksitautitestaukseen voi hakeutua esimerkiksi omalle terveysasemalle tai sukupuolitautien poliklinikalle.

Kysymykseen vastasi: Väestöliiton asiantuntija – 13.10.2014